כתיבת תוכנית שיווקית - בניית תוכנית שיווקית וההבדל בינה לבין תוכנית עסקית

כל עסק זקוק לאסטרטגיה ברורה שתנחה אותו לאורך הדרך. הכלל הזה, ברור ככל שיהיה, הוא אחד הכללים החשובים ביותר המבטיחים את המשך קיומו ואת עוצמתו של העסק. עם אסטרטגיה מוגדרת, יעדים מדויקים ומטרות ארוכות טווח, ניתן לקבוע תכנית שיווק לעסק. כדי לעשות את זה נכון חשוב להבין מה נכלל תחת תוכנית שיווקית, מה ההבדל בינה לבין תוכנית עסקית ואיך אפשר לעשות את זה בצורה הטובה והמדויקת ביותר.

 

 

ההבדל בין תוכנית שיווקית לתוכנית עסקית

 

תוכניות עבודה חיוניות לכל עסק, ואין ספק שעם היערכות נכונה נוכל לצעוד לעבר היעדים בצורה טובה הרבה יותר. עם זאת, חשוב לזכור כי תכנית שייווקית שונה במהותה מהתוכנית העסקית שלכם. כדי להבין את ההבדל נגדיר מה מטרתה של כל אחת מהתוכניות הללו:

 

תכנית עסקית מקיפה מספר רחב של היבטים בפעילות העסקית, לרבות ניהול הכספים, המכירות, הטכנולוגיה או כוח האדם. לעומתה, תכנית שיווקית מתייחסת לאופן שבו האסטרטגיה העסקית ניתנת ליישום בשטח, ולטקטיקות המרכזיות הניצבות בפני העסק. בתכנון הזה נתמקד בנושאים הקשורים לשיווק העסק בלבד, מתכנון מהלכי המכירה, דרך קידום מכירות ועד לתקשורת השיווקית. הגדרת תקציב היא חלק בלתי נפרד מכל תוכנית שיווקית לעסקים.

 

 

בניית תוכנית שיווקית – כללים מרכזיים

 

לצורך בניית תוכנית שיווקית נדרשת עבודת מחקר יסודית ומעמיקה שתתמקד במספר מישורים עיקריים:

 

1 – ניתוח השוק וקהל היעד
2 – הגדרת יעדי שיווק ברי מדידה
3 – תכנון מהלכים שיווקיים קונקרטיים
4 – בניית תקציב שיווק במסגרת תוכנית שיווקית אסטרטגית

 

 

תוכנית לשיווק העסק – בהתאם לניתוח השוק

 

הצעד הראשון שלנו מתמקד בניתוח השוק ובאפיון ברור של קהל המטרה. למעשה, בניית תוכנית שיווק דיגיטלית או כל תוכנית שיווקית באשר היא, מחייבת הבנה מעמיקה של השוק, של המתחרים, של הצרכנים וכן של הסביבה החיצונית. כאן נבחן מספר נושאים עיקריים, והנה כמה דוגמאות לצורך ההמחשה:

 

1 – בחינת הסביבה הכלכלית. במילים אחרות: מה הרגלי ההתנהגות של הצרכנים? על מה הם מוציאים את הכסף? מה יכולת הקנייה שלהם?
2 – בחינת הסביבה המשפטית. במילים אחרות: האם קיימים חוקים שעשויים להשפיע על העסק ועל פעילותו? האם יש תקנות המחייבות עמידה בסטנדרטים מסוימים של איכות, למשל?
3 – בחינת הסביבה הטכנולוגית. במילים אחרות: איך האינטרנט משפיע על העסק ועל המכירות? לצורך הדוגמה, תוכנית שיווק באינטרנט למותג אופנה או לחנות ספרים מתמודדת עם השינויים שהביא עמו עידן האינטרנט, ובעיקר עם הנטייה של צרכנים לבצע חלק ניכר מרכישות הביגוד והספרים אונליין.

 

שלוש הדוגמאות הללו מתבססות על מודלים עסקיים מוכרים, כדוגמת מודל SWOT הבוחן את החוזקות והחולשות של העסק, וכן את האיומים וההזדמנויות להם השפעה על ביצועי העסק ועל מעמדו בשוק.

 

 

תכנית שיווקית על בסיס התנהגות צרכנים

 

אם הזכרנו את התנהגות הצרכנים, זה השלב שבו חשוב לנו להבין איך מתנהג השוק כיום כדי להגדיר מהי תוכנית שיווקית אידאלית עבור העסק. כאן נבחן פרמטרים כמו גודל או פילוח השוק. בשלב זה נבחן גם את הכוחות המשפיעים על הרווחיות (על בסיס מודל פורטר של 5 הכוחות) כדי להבין אילו שינויים ומהלכים עשויים להשפיע על הארגון. לבסוף, חשוב להבין את הטרנדים הקיימים, לרבות פיתוחים אפשריים בעתיד הקרוב.

 

 

כתיבת תוכנית שיווקית לעסק קטן או גדול

 

חשוב להבחין בין תוכנית שיווקית לעסקים קטנים לבין תוכנית שיווקית לעסקים גדולים יותר. עסק קטן, בפרט כאשר מדובר בעסק שנמצא עדיין בראשית דרכו, נדרשת בניית תוכנית שיווק המתמקדת בנושאים מעט שונים מאלה שבהם נתמקד בתוכנית שיווקית לעסק ותיק וגדול. למשל, עסק ותיק עשוי להתמקד בבניית תוכנית לשיווק באינטרנט, לצורך קידום מוצר חדש, שירות משלים או אתר המספק שירות נוסף ללקוחות קיימים. עסק חדש, לעומתו, נמצא לרוב בשלב החדירה וזקוק להגדלת החשיפה, ליצירת תנועה גדולה של לקוחות ולגידול בהכנסות מסל המוצרים הקיים.

 

 

שלבי התוכנית השיווקית

 

ניתוח השוק, המודלים העסקיים השונים והבנת הכוחות המשפיעים על האסטרטגיה השיווקית – כל אלה מאפשרים לנו להגיע לשלב המרכזי בבניית התוכנית: הגדרת דרכי פעולה וצעדים ברורים. בשלב זה אנחנו יודעים היטב מי הוא קהל היעד ומה הרגלי הרכישה שלו, ובהתאם אנחנו מסיקים מסקנות באשר לצעדים השיווקיים המוגדרים. למשל, תוכנית שיווקית דיגיטלית מתמקדת במהלכים ברורים שנבצע ברשתות החברתיות ובדיגיטל בכלל. אם קהל היעד שלנו נמצא ברשתות כמו אינסטגרם או פייסבוק, לדוגמה, גם הקמפיינים השיווקיים יתמקדו ברשתות אלה. אם זיהינו עדיפות לפרסום בעיתונות המודפסת, בטלוויזיה או על שלטי חוצות, נקבע את אופן השימוש בפלטפורמות אלה.

 

 

תוכנית שיווקית והתמיכה במכירות

 

בניית תוכנית שיווק לאינטרנט לא מסתיימת בתכנון מהלכים שיווקיים בלבד. לצד פעולות השיווק והשימוש באמצעים כמו רשתות חברתיות, פרסום דיגיטלי או שטחי פרסום בעיתון (אם אלה הצעדים שנקבעו במסגרת התוכנית), יושם דגש גם על אופן המכירה. למשל, מותג מזון המבקש לקדם מוצר חדש יציג עמדות מכירה ביעדים נבחרים שבהם נמצא קהל היעד (לדוגמה באזור בתי הספר אם קהל היעד הוא הורים לילדים). מותג אופנה המשיק חנות מקוונת יידרש לספק גם מענה אנושי למתן תמיכה מהירה ומדויקת ללקוחות המבצעים רכישה ראשונה באתר, בין אם באמצעות הטלפון ובין באמצעים טכנולוגיים כמו צ'אט או הודעת ווטסאפ.

 

 

תוכנית שיווקית אסטרטגית ובניית התקציב

 

לבסוף, תוכנית שיווק אסטרטגית מחייבת משאבים מתאימים שיאפשרו את יישום התוכנית בצורה הטובה ביותר. לכן, עוד בטרם יוקם הקמפיין הראשון שלכם בפייסבוק או תעוצב מודעת הפרסום לעיתון המקומי, ייקבע תקציב מדויק מאוד. תקציב זה יפרט את כל המהלכים שהוצעו ואת המחיר הנדרש ליישום בשטח. כך ניתן לבצע שינויים והתאמות על בסיס מגבלות התקציב, ולפעול באופן מושכל ומסודר לכל אורך הדרך כדי להבטיח תוצאות מקסימליות ועמידה ביעדים שהוגדרו בראשית הדרך.

 

עם יועץ שיווקי מנוסה תוכלו לבנות תוכנית שיווקית לעסק שלכם ולהגדיר את כל הדרכים האפקטיביות להשגת היעדים שלכם. אתם מוזמנים להשאיר פרטים בטופס המופיע בתחתית העמוד והצוות המקצועי של קונטקט יסייע לכם בבחירת בעל המקצוע הטוב ביותר לבניית התוכנית שלכם.

השוואת יועצים שיווקיים בייעוץ עסקי

תודה שפנית לקונטקט,

נציגנו מטפלים כרגע בפניות קודמות,

ניצור איתך קשר בהקדם אפשרי

להתאמת איש מקצוע אידיאלי

לפרופיל בקשתך

{{ errors.name }}
{{ errors.phone }}