מיהו יועץ שיווקי? מה כולל תהליך ייעוץ שיווקי וכיצד ייעוץ שיווקי שונה מייעוץ עסקי?

בעלי עסקים נוטים לומר לא פעם שהם ממש טובים במה שהם עושים, אבל שיווק הוא לא אחד מהדברים האלה שהם יודעים לעשות. הם מנהלים את העסק ביד רמה, שולטים בתהליך הייצור, מכשירים את העובדים ובוחרים את אנשי הצוות הטובים ביותר לכל משימה ולכל פונקציה. אלא שהנושא החשוב ביותר – שיווק וקידום העסק – הוא נושא שבו הם מבינים קצת פחות. למרבה המזל הם לא צריכים להתמודד עם המשימה המורכבת הזו לבד. עם יועץ שיווקי המתאים לצרכי העסק וליעדים שלו, גם האתגר הזה פשוט יותר. אז מי הוא היועץ אידאלי עבורכם, מה זה ייעוץ שיווקי ולמה אתם באמת צריכים אותו? 

 

לפני הכול: מטרות ייעוץ שיווקי

 

כל תוכנית שיווקית, מהלך אסטרטגי וצעד טקטי מחייבים תכנון יסודי ומעמיק. התכנון הזה נשען באופן מוחלט על המטרות המרכזיות שלכם. יכול להיות שאתם רוצים להגדיל את החשיפה למותג, לראות גידול במספר הלקוחות שמגיעים אל הסניף או לזהות גידול משמעותי בתנועה לאתר האינטרנט. אולי יש לכם כמות מכובדת של לקוחות אבל סל הקניות שלהם קטן, ואולי עדיין לא יצאתם לדרך – אבל אתם רוצים לעשות את זה נכון.

 

הבנת המטרות שלכם היא צעד ראשון ובסיסי שמגדיר מטרות ייעוץ שיווקי. היועץ המיומן ועתיר הניסיון אמור לסייע לכם בתכנון המסלול שיוביל להשגתן ע"י הצבמת מטרות עיקריות ותחזוקתן ע"י יעדי משנה ברורים וברי השגה עבור כל אחד מהנפשות הפועלות בארגון. בפועל התפיסה של ימינו כל הארגון כולו צריך להתמקד ולשרת את מחלקת השיווק שבפועל הינו ליבה של כל פירמה בעידן שלנו המוכר כעידן הגלובליזציה.   

 

ייעוץ שיווקי אמיתי יתחיל כפועל יוצא מבידול העסק ביחס למתחריו, ויעסוק בעיקר ביחסי עלות תועלת (ROI = Return on Investment) עבור לקוחות מטרה חדשים המגוייסים לארגון דרך ערוצי הפרסום השונים שניתנים לבקרה ומדידת אפקטיביות מדוייקת של ערוצי הפרסום השונים.

 

מה ההבדל בין שיווק לפרסום? 

 

בעידן של היום כבר כמאט בילתי אפשרי להפריד בין השיווק והפרסום של עסק, אם כי נכון יהיה לומר כי השיווק הינו מרחב פעולות אסטרגיות שעל העסק יש לבצע לטובת יישום מטרותיו ויעדיו, והפרסום הוא המוציא לפועל באמצעות מטודולוגיה וטקטיקה נכונה את מטרותיו השיווקיות שהעסק הציב לעצמו.

 

יש אלו שמפרידים בין שיווק לפרסום כאשר לשיווק בפועל נותנים שם מדוייק יותר והוא שיווק אסתטרטגי, שידון לרוב בחשיבה ותכנון מאחורי הכלאים בתמהיל המוצר ו/או השירות הכולל תכנון (קהל מטרה / תמחור / הפצה / קידום מכירות) בהתאם לכוחות הסביבתיים בשוק (ראה מודל PESTEL) עד לנקודה בה הפרסום הנכון יפעיל מערך פעולות שאשר יוצא את המתוכנן אל הפועל (הטמעת שילוב נכון של מסרים שיווקים במדיות נכונות שינוטרו ע"י מערכות חכמות לניתוח עלות תועלת אפקטיבית לכל יחידת רווח הפסד אסטרטגית לארגון.   

 

המדיה זו שתגדיר מי יהיה יועץ שיווקי שלך!

 

אנו ממליצים לפנות ליועצים שיווקיים ששולטים גם בתכנון אסטרטגי וגם ביישום הטקטי של האסתטרגיה באותה מדיה בה הם מתמחים. מומלץ מאוד שלא לאחד את כל המדיות תחת יועץ שיווקי אחד בדיוק מאותה הסיבה שלא הייתם לוקחים מכונית מרוץ בשביל לנסוע בה במסלולי שטח. כל אחד מהיועצים בדרך כלל ישלוט היטב על מדיה מסוימת יותר ושם ימקד את מאמציו, אי לכך, במידה והחלטתם שהמדיה שלכם היא מדיה דיגיטלית לדוגמא, חובה עליכם לגייס יועץ שמתמחה בשיווק ופרסום דיגיטלי בלי קשר לכמה משכנע יועץ שמבין בתחום הרדיו נשמע עבורכם. בדרך כלל למשרדי פרסום גדולים יש מחלקות ניהול מדיה שונות ומשרדים קטנים שיכולים להיות פוטנציאליים יותר עבורכם יתמקדו במדיה אחת בלבד לכל היותר. לכל דעה עדיף לכם יהיה לפנות דווקא למשרדים הקטנים על מנת לחסוך משמעותית בעלויות שונות שמשרדי פרסום גדולים יעמיסו עליכם.     

 

ייעוץ לשיווק ופרסום – ניתוח השוק

 

כדי להגדיל את החשיפה, לייצר תנועה רבה יותר לעסק ולהוביל לעלייה במכירות, אין ספק שנדרשים מהלכים שיווקיים ברורים. עם זאת, כדי לתכנן אותם נדרשת הבנה מעמיקה של השוק, של המתחרים ושל קהל היעד. אם כן, ייעוץ שיווק ומכירות יתחיל בזיהוי כל השחקנים המרכזיים בזירה. רק אם נבין מי הם הלקוחות שלנו, מה הצורך שלהם, איך המוצר או השירות מספק את הפתרון לצורך הזה ומה מציעים המתחרים שלנו, נוכל להגדיר תוכנית אסטרטגית ברורה, ללא כל קשר לשלב שבו נמצא היום העסק.

 

ייעוץ שיווקי נשען על מודלים עסקיים

 

תהליך ייעוץ שיווקי אסטרטגי, כשהוא מתבצע באופן מעמיק ויסודי, מתבסס על כמה מודלים עסקיים מרכזיים שמאפשר ליועץ המנוסה לקבל את התמונה המלאה והמפורטת ביותר. הנה שני מודלים מרכזיים שבהם משתמשים מרבית היועצים השיווקיים:

 

מודל SWOT: ניתוח החוזקות (strengths), החולשות (weaknesses), ההזדמנויות (opportunities) והאיומים (threats) המשפיעים על העסק. מודל זה מאפשר לנו להבין את היתרון היחסי של העסק (גודל, מחיר או איכות למשל), את החסרונות שלו (למשל עסק קטן בשוק עם מתחרים גדולים), את ההזדמנויות (לדוגמה שינויים ברגולציה) ואת האיומים (למשל פיתוח טכנולוגי יקר שנכנס לשוק). בעזרת מודל SWOT ניתן לתכנן את המהלכים השיווקיים בצורה טובה הרבה יותר.

 

מודל PEST: ניתוח הסביבה החיצונית הוא קריטית משום שלסביבה הזו יש השפעה עצומה על העסק, וכל תהליך ייעוץ שיווקי דיגיטלי חייב לבחון לעומק את ארבעת המעגלים המרכזיים במודל: המעגל הפוליטי  (political), הכלכלי (economic), החברתי (social) והטכנולוגי (technology). חוקי הגבלים עסקיים או תקנות הקשורות בהגנת הסביבה הם דוגמה להשפעה פוליטית, אינפלציה או מצב התעסוקה ישפיעו ברמה הכלכלית, שינויים דמוגרפיים ואידיאולוגיות ישפיעו ברמה החברתית, ואילו המצאות וחדשנות הן בעלות השפעה ברמה הטכנולוגית.

 

ייעוץ שיווקי למיתוג ובידול העסק

 

אחרי שזיהינו את השוק, את השחקנים המרכזיים בו ואת כללי המשחק, יועץ שיווקי מנוסה יגדיר את המותג בצורה טובה ומדויקת יותר. זה השלב שבו יוגדרו הבידול והיתרון התחרותי של העסק. למשל, יכול להיות שהאפליקציה שלכם לא חדשה, אבל היא מספקת פתרון לבעיות שזוהו אצל המתחרים שלכם – ברמת המחיר או ברמת הביצועים. חנות הבגדים החדשה עשויה אולי להיבלע בשוק עמוס למדי, אבל עם בגדים איכותיים, סגנון ייחודי או עלויות נמוכות משמעותית, למותג יש יתרונות תחרותיים ברורים.

 

ייעוץ שיווקי דיגיטלי

 

עכשיו הגיע הזמן לצלול פנימה ולהגדיר את תמהיל הפרסום והשיווק. הכלי המשמעותי ביותר שעומד לרשותנו היום הוא הכלי הדיגיטלי, כמובן. במילים אחרות, היועץ שלכם יסייע לכם להגדיר את השימוש באינטרנט ובערוצי הפרסום המודרניים לשיווק ולקידום העסק. הנה רק חלק מהאפשרויות שעומדות בפניכם:

 

1 – בניית אתר אינטרנט או שדרוג האתר הקיים
2 – בחינת אפשרות להקמת חנות וירטואלית (אם הדבר רלוונטי)
3 – קידום אורגני במנועי החיפוש
4 – קידום ממומן ברשתות החברתיות
5 – ניהול תוכן בכל הרשתות הרלוונטיות (פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, לינקדאין)
6 – הקמת ערוץ יוטיוב ו/או ניהול בלוג

 

אל כל אלה יתווספו עוד שלל אפשרויות לקידום ולמיתוג העסק, כאשר ייעוץ שיווקי איכותי כולל תמהיל מוגדר וברור, ושימוש נכון בכל הערוצים הרלוונטיים בהתאם למטרות העסק, לאופיו, לקהל היעד וכמובן – לתקציב שהגדרתם.

 

תקציב ייעוץ שיווקי ותוכנית עבודה

 

עכשיו הגיע הרגע שחיכיתם לו – בניית התקציב. ייעוץ שיווקי לאינטרנט או לכל ערוץ שיווקי אחר מחייב תכנון מדויק מאוד לא רק של המהלכים השונים, אלא של העלויות הנלוות. למשל, כאשר היועץ שלכם מציע פרסום ברשתות החברתיות, הקמת חנות וירטואלית, תכנון אפליקציה תואמת ופרסום על שלטי חוצות בערים הגדולות, ברור לחלוטין שלכל סעיף יש עלות לא מבוטלת. כדי שתוכלו להיערך בהתאם ולקבוע אילו מהלכים תוכלו להוציא לפועל, נדרשת היערכות תקציבית מדויקת שתמנע מכם נזקים כלכליים כבדים בשלב מאוחר יותר.

 

יועץ שיווקי או יועץ עסקי?

 

כפי שאתם בוודאי מבינים, ייעוץ שיווק הוא מהלך חיוני עבור העסק, ומי שמתכנן להרחיב את פעילותו ולצאת מגבולות  התפיסה הרווחת ולבדל את העסק שלו זקוק לשירותי ייעוץ שיווקי. אלא שרבים נוטים לבלבל בין יועץ שיווקי לשירותיו של יועץ עסקי, ולמרות שעל פניו נדמה כי הם מספקים שירותים זהים למדי, בפועל התמונה שונה.

 

למעשה, יועץ עסקי מסייע לעסק במגוון רחב של תהליכים פנים ארגוניים כגון: ייעוץ פיננסי, ניהול מכירות, ניהול תהליכים, ניהול טכנולוגי, ניהול מלאי ומערכי שינוע ולוגיסטיקה, בניית מבנה ארגוני נכון ותקשורת ארגונית תקינה בין יחידות רווח הפסד אסטרטגיות בפירמה.

 

הייעוץ השיווקי לאומת זאת יעסוק בעיקר בתהליכים שעוסקים ביחסי החברה עם הסביבה שכוללת: ניתוח שווקים, ניתוח התנהגות צרכנית, גיבוש אסטרטגיית המוצר/שירות (כולל מדיניות תמחור וניתוח עלויות), דרך אסטרטגיית ההפצה (נקודות המכירה) ועד לאסטרטגיית השירות (מדדי שירות ותוכנית נאמנות למשל). יועץ לשיווק ומיתוג מתמקד בכלים שעומדים לרשות העסק לקידום טוב יותר של המותג, של המוצרים ושל השירותים שלו. עם תקציב נכון ותמהיל פרסום מוגדר היטב, הנשענים כמובן על אסטרטגיה שיווקית ברורה, היועץ השיווקי מסייע לעסק להגיע אל היעדים המרכזיים שלו.

 

כדי לתכנן את המהלכים הטובים ביותר לעסק שלכם אתם מוזמנים להשאיר את פרטי ההתקשרות שלכם בטופס כאן, בתחתית העמוד. צוות קונטקט יעמוד לרשותכם ויסייע לכם בבחירת יועץ שיווקי שיוביל אתכם אל המטרה.

השוואת יועצים שיווקיים בייעוץ עסקי

תודה שפנית לקונטקט,

נציגנו מטפלים כרגע בפניות קודמות,

ניצור איתך קשר בהקדם אפשרי

להתאמת איש מקצוע אידיאלי

לפרופיל בקשתך

{{ errors.name }}
{{ errors.phone }}