כתיבת תוכנית עסקית לצורך גיוס משקיעים לעסק

כתיבת תוכנית עסקית לעסקים הפכה בשנים האחרונות לתנאי הכרחי בשביל להצליח בגיוס משקיעים לעסק. יותר מהרצון לשקף את הפונטציאל הטמון ביוזמה העסקית, כתיבת תוכנית עסקית מכריחה את היזמים לבחון את כל הקונספט של העסק במשקפיים אחרות, משקפי המשקיע. המשקיעים לא ישקיעו אפילו שקל אחד מבלי להקדיש את הזמן הדרוש לקריאת מסמך של כ 40 עמודים בסך הכל. 

האתגר הטמון בכתיבת תוכנית עסקית למטרת גיוס משקיעים, הוא רב יותר מכפי שאתם חושבים. מצד אחד יש את הרצון הטבעי ''לייפות'' את המציאות ולהציג תמונה וורודה ויפה, שתזמין כמה שיותר משקיעים לשים שם את כספם, מצד שני, חשוב מאד לשמור על יושר ואמת ולא להפריז סתם במצגי שווא שעלולים להוביל לבסוף לאובדן ההשקעה. בכתבה זו נביא כמה כללים חשובים לכתיבת תוכנית עסקית לגיוס משקיעים לעסק ואיך מגייסים הון לאחר כתיבת תוכנית עסקית.

 

הנה כמה כללים חשובים:

 

1. ההזדמנות העסקית - אם המשקיע הוא מהתחום שלכם, הוא כבר יודע מה הפוטנציאל הגלום בעסק שלכם. אם הוא רק משקיע פיננסי שמחפש תשואה, חשוב לתת את הדגש על רקע רחב על השוק והענף וכן על המתחרים והסביבה העסקית. המטרה היא - לצמצם ככל הניתן את החששות המלווים את ההשקעה הגדולה של מאות אלפי דולרים בעולם שלא לא מוכר למשקיע.

 

2. תיאור שלכם - בסופו של דבר, אנשים מתחברים לאנשים. לחק שבו אתם מתארים את יכולתכם ואת תפיסת העולם שלכם, יש חשיבות קריטית. חשוב להדגיש הצלחות, אבל גם לא להתבייש בכשלונות אם ישנם. חשוב לפרט את הנסיון שלכם בתחום ואת תפיסת העולם שלכם.

 

3. מה עשיתם עד היום - בחלק הזה חשוב להדגיש למשקיע מה השגתם עד היום ומה כסים שיש לכם. את ההשקעה יש לחלק בהשקעה בזמן עבודה ובכסף. קחו בחשבון שעל השקעה בכסף תצטרכו להציג אסמכתאות לכך - זה יכול להיות חשבוניות או תנועות בחשבון.

 

4. תחתזית הכנסות - ההשקעה שתקבלו מתבצעת על פי עמידה ביעדים, בינהם גם הכנסות. המשמעות של זה היא, שאם תקבעו יעדי הכנסות גבוהים מידי בזת כתיבת התוכנית העסקית, סביר להניח שלא תעמדו בהם ואז ההשקעה עלולה להעצר.

 

5. תמהיל הוצאות - דבר חשוב נוסף שצריך לשים לב אליו הוא תמהיל ההוצאות. ישנן שתי שיטות מרכזיות: הראשונה היא לא לחסוך בכלום, להשקיע כל מה שניתן בהקמה ופיתוח העסק. הגישה השנייה והמנוגדת לה, היא גישה שהבסיס שלה הוא לבנות תקציב מצומצם ומינימליסטי שלא יעלה על ההשקעה באופן דרמתי.

 

6. שכר עבודה ליזמים - כדאי שתתמחרו את עצמכם בכ - 25% פחות מכמה שמקובל בשוק לעובדים ברמה שלכם, ככה תוכלו לומר שתמחרתם את עצמכם ''אנדר'', וזה בעצם הסיכון שאתם לוקחים. קחו בחשבון שישנם משקיעים שיבקשו מכם למשוך פחות או לא למשוך כלל שכר לתקופה מסויימת. כדאי להיות גמישים ולנסות להגיע איתם לעמק השווה מבלי להפיל את ההשקעה.

 

7. חלוקת מניות - זהו המוקש הגדול ביותר במשא ומתן מול משקיע. הוא גם מקבל ביטוי בתוכנית העסקית בחלק של הערכת השווי. המטרה של הערכת השווי היא לקבוע מה אחוז במניות שיוקצה למשקיע עבור ההשקעה. הערכת השווי מתבצעת על סמך מודל ה DCF ומודל הצמיחה של דורגון. הערכת השווי מהווה בעצם בסיס ראשוני לקביעת החלוקה.

 

8. הגדרת וחלוקת תפקידים - אם המשקיע הוא גם משקיע פעיל ולא רק משקיע פיננסי, חשוב לקבוע הגדרת תפקידים. זה נעשה גם במסגרת הכנת התוכנית העסקית. 

 

מיהו המשקיע?

 

כאשר כותבים תוכנית עסקית לצורך גיוס משקיעים, חשוב להבין קודם מיהו המשקיע. ככל שיש לכם יותר מידע עליו, כך תוכלו להתאים את התוכנית העסקית במיוחד אליו ולהדגיש חלקים שיכולים ליצור חיבור רגשי בינו לבין העסק שלכם. 

ישנם כמה סוגי משקיעים:

 

1. משקיע פרטי - אדם בעל הון המחפש להשקיע את כספו במיזמים שיצרו לו שואה גבוהה יותר מאפיקי ההשקעה המקובלים במשק.

 

2. משקיע אסטרטגי - זהו בעצם כל גורם שיכול לקדם את הרעיון העומד מאחורי העסק שלכם במסגרת הפעילות השוטפת שלו.

 

3. קרנות הון סיכון - אלו בעיקר קרנות המשקיעות במיזמים טכנולוגים או סטארטאפים בעלי סיכון גבוה ותשואה בהתאם.

 

4. מקורות מטעם המדינה - קנות מדינה המשקיעות ברעיות וטכנולוגיות שהוגדרו על ידי משרד התמ''ת על פי קריטריונים מסויימים, ונמצאו כבעלי פוטנציאל עסקי גבוה, על פי סדרי עדיפויות של המדינה.

 

5. קרנות פרטיות או ציבוריות - ישנן קרנות פרטיות המיועדות לפיתוח רעיונות מסויימים בתיעדוף של המדינה או שקרובים ללב המשקיע.

 

איך מתקדמים מכאן?

 

כתיבת תוכנית עסקית אמורה לשרטט את מפת הדרכים שלכם לא רק אל היעד של גיוס משקיע, אלא גם אל המטרות ארוכות הטווח. ככל שהתוכנית שלכם טובה ומקיפה היא תאפשר לכם לתכנן גם פיתוח עסקי ואת הכלים הדרושים כדי להגיע ליעדים שהצבתם לעוד שנים רבות.

כדי לבנות את התוכנית העסקית שלכם, בצורה כזו שתאפשר לכם לגייס משקיעים בקלות, אתם ממש לא צריכים לעשות את זה לבד.יועץ עסקי מומחה יוכל לעזור לכם לבנות תוכנית עסקית מעולה שתאפשר לכם לגייס את המשקיע הרצוי לכם ביתר קלות. כדי לבחור את אנשי המקצוע והיועצים הטובים ביותר אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם – ואנו בקונטקט נחבר אתכם אל המאמנים והמלווים המובילים ביותר בתחום.

השוואת מאמנים עסקיים בייעוץ עסקי

תודה שפנית לקונטקט,

נציגנו מטפלים כרגע בפניות קודמות,

ניצור איתך קשר בהקדם אפשרי

להתאמת איש מקצוע אידיאלי

לפרופיל בקשתך

{{ errors.name }}
{{ errors.phone }}