איך בונים תכנית עסקית לעסק בהקמה או עסק חדש? 

אחרי המון לבטים קיבלתם את ההחלטה, ואתם מוכנים להקים עסק חדש שהוא כולו שלכם. אין ספק שמדובר במהלך מורכב ומאתגר למדי, אבל אם תעשו את זה נכון מהצעד הראשון תגלו שאתם יכולים ליהנות הרבה יותר. חשוב לא פחות (ואולי אפילו יותר), עבודה נכונה הכוללת גם בניית תוכנית עסקית לעסקים חדשים תעזור לכם להימנע מכל הטעויות היקרות שגורמות לבעלי עסקים אחרים להרים ידיים, ולחזור להחתים שעון.

 

 

בניית תכנית עסקית והגדרת היעדים

 

כתיבת תוכנית עסקית לעסק חדש חייבת להתבצע מתוך התמקדות במטרות שלכם, והרי ברור שאם לא תהיו ממוקדים – סביר להניח שתתפזרו לכל כיוון אפשרי. למשל חשובה השאלה האם מטרת התוכנית לסייע לכם במלאכת גיוס משקיעים או האם אתם בשלב של פיתוח עסקי. לאחר שתגדירו את מטרת התוכנית תוכלו להמשיך לשלב של כתיבת תכנית עסקית לעסק חדש. המדריך שלפניכם יעזור לכם להבין איך עושים את זה ומה מרכיב תכנית עסקית טובה, אבל אפשר ומומלץ להיעזר בשירותיו של יועץ עסקי כבר בשלב הזה.

 

מבנה תוכנית עסקית

 

באופן טבעי, התוכנית העסקית שלכם תלויה במידה רבה בסוג הפעילות שלכם, במוצר שאתם מתכננים לייצר או לשווק, ובשירותים שאתם מציעים. עם זאת, אפשר בהחלט לזהות את המבנה הכללי של כל תכנית עסקית:

 

 

 

1 – תקציר מנהלים

 

זהו למעשה פרק מבוא שמתייחס לכל הנושאים המרכזיים והחשובים ביותר. בפרק הזה נתאר בקצרה את המוצר או את השירות שלנו, בין אם מדובר באפליקציה חדשנית, בטכנולוגיה מתקדמת או בשירותי ייעוץ לעסקים. בנוסף נגדיר את השוק ואת מצבו הנוכחי (האם השוק נמצא היום בשלב הינקות, בצמיחה או בכלל בבגרות), וכן את ערך השוק, את המתחרים המרכזיים ואת הנתח של כל אחד מהם. בתקציר המנהלים נגדיר לרוב גם את התחזיות שלנו לשנים הקרובות ונגדיר מה המטרה שלנו. אם העסק בשלב של גיוס משאבים – מה הסכום שאתם מבקשים לגייס? ומה אתם צפויים לעשות עם המשאבים שתגייסו?

 

 

2 – המוצר

 

בפרק הזה נתאר את המוצר שלנו לפרטי פרטים. אם אתם מפתחים אפליקציה חדשה, זה המקום להסביר את מטרתה, את האופן שבו היא אמורה לפעול ואת הצורך שהיא אמורה לשרת. צילומי מסך הם חלק בלתי נפרד מתיאור המוצר שלכם, כמובן. לחלופין, אם אתם מייצרים מוצר חדש, בפרק הזה תתארו את המוצר, מה הצורך שזיהיתם ואיך הוא אמור לספק מענה לצורך הזה.

 

 

3 - ניתוח השוק

 

לפני שאתם נכנסים אל שוק הסלולר, התקשורת, האופנה או המזון – חשוב לבצע ניתוח שוק מעמיק, וזו בדיוק המטרה של הפרק הזה. בשלב הזה חשוב להשיב לכמה שאלות עיקריות. למשל: מה מאפיין את שוק המטרה שלכם, אילו שינויים חלו בו בשנים האחרונות ומי קהל היעד הספציפי שאליו אתם פונים? שימו לב שיש לנתח גם את הענף שבו אתם פועלים (למשל ענף האופנה) וגם את התחום הרלוונטי אליכם (למשל אופנת ילדים או אופנת נשים). בפרק הזה ננתח גם את המגמות בשוק (עליות או ירידות, השפעות שונות על השוק וכיו"ב) וכמובן נסקור את השחקנים המרכזיים ואת המוצרים או השירותים שפועלים בנישה זהה או פונים לקהל היעד שלכם.

 

 

4 – ניתוח מתחרים

 

אם בפרק הקודם סקרנו את השוק באופן כללי, זה הזמן להעמיק ולבחון כל אחד מהמתחרים, ובפרט את המתחרים הגדולים ביותר. לצורך הדוגמה, נניח שאתם מתכננים להשיק אפליקציה לשיתוף תמונות. המתחרים המרכזיים שלכם כוללים את גוגל, ווטסאפ או פייסבוק. לפני שנבין מה אתם מציעים לשוק ומה המענה שאתם מציעים ללקוחות שלכם, בפרק הזה תסקרו את השירותים של המתחרים. מתי המתחרים שלכם נכנסים לשוק? מה בדיוק הם מציעים ללקוחות? כמה עולה השירות שלכם? אילו מגבלות נקבעו למשתמשים? אילו אמצעי אבטחה יש להם? אילו פיצ'רים הם מציעים?

 

 

5 – יתרון תחרותי

 

עכשיו, כשבחנתם את המתחרים שלכם, הגיע הזמן להבין מה היתרון שלכם בשוק. אם נישאר בדוגמה של אפליקציה לשיתוף תמונות, הרי שלאחר ניתוח המתחרים תוכלו לזהות את החסרונות שלהם – ובהתאם את היתרונות שאתם מציעים. לדוגמה, אפליקציית ווטסאפ אולי מאפשרת שיתוף תמונות אבל לא מאפשרת לכווץ את התמונות לפני השיתוף. אם האפליקציה שלכם מאפשרת למשתמשים לכווץ את התמונה, זה בהחלט יתרון שראוי להדגיש. מנגד, אפליקציית התמונות של גוגל מאפשרת כיווץ אבל לא שיתוף ישיר של תמונות – וגם כאן יש לכם יתרון ברור. היתרון התחרותי שלכם הוא קריטי, ובהחלט חשוב להבין מה הוא.

 

 

6 – מפתחות להצלחה

 

האם המוצר שלכם נוח יותר לשימוש? האם יש מדריך למשתמש שמאפשר תפעול נוח ופשוט של המוצר? האם חוויית המשתמש טובה? האם ניתן לפנות לשירות הלקוחות כדי לקבל מענה? בפשטות, הפרק הזה אמור להסביר מה אתם מציעים ללקוחות שלכם, ואיך המאפיינים הללו יתרמו להצלחת המוצר או השירות שלכם. בשלב הזה אפשר להתייחס גם למודל 4 ה-P: 

 

מוצר (Product) – התכונות והתועלות שמציע המוצר ללקוחות; מחיר (Price) – מה תהיה עלות המוצר ללקוח; הפצה (Place) – ערוצי ההפצה והשיווק של המוצר; קידום מכירות (Promotion) – המהלכים השיווקיים, המבצעים שיוצעו ללקוחות והצעדים שנועדו להגדיל את הביקוש למוצר.

 

 

7 – מודל עסקי

 

הפרק הזה ללא ספק חשוב, בעיקר משום שהוא מתאר את האופן שבו העסק שלכם אמור לייצר הכנסות. נניח שבניתם פלטפורמה חדשה שאמורה לעזור לעסקים אחרים לפרסם את השירותים שלהם. המטרה שלכם היא לספק להם כלי שיווקי נוח, אבל איך אתם מתכוונים להרוויח מהפלטפורמה הזו? יכול להיות שבתחילת הדרך תציעו לעסקים לקדם את עצמם ללא עלות כדי שיכירו את הפלטפורמה ואת היתרונות שלה, אבל לאחר שלושה חודשים תתחילו לגבות 5,000 שקלים מדי חודש. בטווח הארוך, כשהאתר יתבסס כאתר מוביל בתחומו עם מספר רב של משתמשים ועסקים, תוכלו לנתח את ההעדפות של הגולשים שלכם כדי לייעל את הפעילות של הלקוחות העסקיים – והנה שירות נוסף שתציעו בתשלום.

 

 

8 – חדירה לשוק

 

כשאתם נכנסים לשוק תחרותי ועמוס ממילא, אתם צריכים לתכנן את החדירה שלכם לשוק בצורה טובה ונכונה. בשלב הזה חשוב להגדיר את המסלול שלכם במדויק. למשל, יכול להיות שבשלב הראשון תתמקדו בקבוצה קטנה בלבד כדי לקבל פידבקים ולבצע שיפורים ושינויים במוצר שלכם – כדי להפוך אותו לאיכותי יותר. בשלב הבא תתמקדו ביח"צ, למשל באמצעות כתבות שיפורסמו באתרים מובילים או באמצעות סקירות של בלוגרים בתחום שבו אתם פועלים. כל אלה הן דוגמאות מצוינות לאופן שבו אתם מתכננים לפעול כדי להיכנס לשוק ולהגיע לקהל היעד, גם אם יש לכם לא מעט מתחרים ותיקים.

 

 

9 – תכנית שיווקית

 

האם אתם מתכוונים להשקיע ביחסי ציבור? האם תפנו למשפיעים ולמובילי דעת קהל? באילו רשתות חברתיות תפגינו נוכחות? האם תרכשו שטחי פרסום בדיגיטל, בטלוויזיה או בכלל על שלטי חוצות? האם תאפשרו למשתמשים פעילים להזמין חברים? ומה לגבי שיתופי פעולה עם עסקים אחרים, למשל עסקים שמציעים מוצרים משלימים? התוכנית השיווקית שלכם היא קריטית, והיא זו שתגדיר את הצעדים שלכם – וכמובן את האופן שבו תחלקו את עוגת התקציב.

 

 

10 – לוחות זמנים

 

התחילו מהשנה הראשונה שלכם, חלקו אותה לרבעונים והתחילו להגדיר מהלכים ברורים לכל רבעון. לדוגמה, תוכלו להגדיר כי ברבעון הראשון תבצעו פיילוט (קבוצת ביקורת), ברבעון השני תשיקו את המוצר (תפיצו את האפליקציה בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל), ברבעון השלישי תצאו לסבב גיוס משקיעים לקראת ההתרחבות לשווקים חדשים (לדוגמה לשוק האמריקאי) וברבעון הרביעי תשיקו את המוצר בחו"ל. זוהי כמובן רק דוגמה אחת אפשרית, ולעסק שלכם תצטרכו להגדיר לוחות זמנים רלוונטיים ומתקבלים על הדעת.

 

 

11 – תכנית כלכלית

 

אמנם הגדרנו כמה פרקים נוספים כקריטיים, אבל קשה להתווכח עם החשיבות של התכנון הכלכלי שלכם. רצוי להתייעץ עם יועץ פיננסי שמכיר את תחום הפעילות שלכם כדי לעשות את זה נכון, וכך תוכלו להגדיר את סעיפי ההוצאה השונים שלכם. למשל, כמה יעלו לכם הציוד וחומרי הגלם? מה עלות הייצור? כמה תצטרכו להשקיע בשיווק וכמה בשכר לעובדים? ומה עם עלות הקמת אתר האינטרנט או האפליקציה שלכם? מן הצד השני חשוב לבצע הערכה ריאלית ככל האפשר של ההכנסות הצפויות, כדי לייעל את ההתנהלות שלכם לכל אורך הדרך.

 

 

מודלים מרכזיים שחשוב להכיר

 

כתיבת תוכנית עסקית לעסק חדש חייבת לכלול ניתוח מעמיק ויסודי של השוק שאליו אתם נכנסים, ואחד המודלים המרכזיים לניתוח השוק מוכר היום בשם SWOT. ניתוח SWOT מתמקד למעשה בארבעה נושאים עיקריים: חוזקות (Strengths), חולשות (Weaknesses), הזדמנויות (Opportunities) ואיומים (Threats). הנושאים הללו בוחנים למעשה גם גורמים פנימיים וגם גורמים חיצוניים שעשויים להשפיע על העסק:

חוזקות: מה מעניק לכם יתרון על פני המתחרים? מה מיוחד בעסק שלכם? האם יש לכם ידע שאין לאחרים? האם יש לכם יכולת שלמתחרים שלכם אין?

חולשות: חשוב להכיר גם את החולשות של העסק ואת מה שמעניק יתרון דווקא למתחרים. למשל מחיר גבוה או מחסור בטכנולוגיה שלמתחרים שלכם כבר יש – אלו הן חולשות שהופכות את הארגון ל"נחות" יחסית לארגונים אחרים שיכולים להציע מחיר אטרקטיבי יותר או משתמשים בטכנולוגיה חדשנית יותר.

הזדמנויות: יכול להיות שיש לכם הזדמנות להגיע לקהל יעד חדש, להכניס מוצר משלים או לייעל את תהליך הייצור באופן שיאפשר הגדלת רווחים (או הורדת מחירים). אלה הן הזדמנויות חשובות, כמובן.

איומים: הטלת מיסים חדשים עשויה להשפיע על העסק שלכם, ותקנות מחמירות עלולות להכביד על תהליך הייצור. אלה הם איומים שיכולים להשפיע באופן משמעותי על העסק, וחשוב לזהות אותם כדי להיערך לקראתם בצורה טובה ויעילה יותר.

 

כתיבת תוכנית עסקית היא מפת דרכים

 

אם בעלי עסקים כבר הציעו לכם לצאת לדרך ולראות לאן החיים לוקחים אתכם, כדאי לוותר על העצה הזו. כל יועץ כלכלי או מאמן עסקי ימליץ לכם לקחת כמה צעדים לאחור ולהבין לאן אתם נכנסים. למעשה, בתהליך של כתיבת תכנית עסקית חשוב לבצע סקר שוק מעמיק ולנתח את קהל היעד בצורה הטובה והמדויקת ביותר. כשאתם יודעים מי קהל היעד, איפה הוא נמצא, איך נכון להגיע אליו, מי המתחרים, אילו אתגרים מחכים לכם ומה הפוטנציאל האמיתי של העסק שלכם – יש לכם הזדמנות לבנות מפת דרכים מצוינת שתקדם אתכם לכל מטרה שהגדרתם.

 

 

תכנית עסקית והגדרת תקציב לעסק

 

אחרי שהגדרתם את הקהל ואת המטרות, זיהיתם את השוק והבנתם מה פוטנציאל הרווח שלכם, הגיע הזמן לצלול פנימה אל המספרים. בשלב הזה אפשר ואפילו מומלץ להיעזר בשירותיהם של יועצים פיננסיים או יועצים עסקיים. יחד תוכלו לבנות תקציב לעסק בצורה טובה יותר. תקבעו את הסעיפים השונים (שכר, שיווק וייצור למשל), תגדירו תקציב ייעודי לכל סעיף ותדעו איך לפקח אחר ההוצאות וההכנסות שלכם בצורה נכונה. אימון עסקי או ייעוץ פיננסי הם קריטיים כבר בשלב הזה, שכן בעלי עסקים שמחליטים "לזרום" ולראות מה יקרה – עשויים למצוא את עצמם עם בור גדול בתקציב ועם מצוקה כלכלית שמובילה לסגירת העסק.

 

 

בניית תוכנית עסקית ומבט אל העתיד

 

באופן כללי, כתיבת תוכנית עסקית אמורה לשרטט את מפת הדרכים שלכם לא רק אל היעדים קצרי המועד – אלא גם אל המטרות ארוכות הטווח. ככל שהתוכנית שלכם טובה ומקיפה היא תאפשר לכם לתכנן גם פיתוח עסקי ואת הכלים הדרושים כדי להגיע ליעדים שהצבתם לעוד שנה, שלוש או חמש. חוץ מזה, תכנית טובה לוקחת בחשבון גם שינויים אפשריים בשוק, לרבות חוקים או תקנות רגולטוריות ואפילו כניסה של מתחרים חדשים. היערכות היא שם המשחק, והמטרה העיקרית של כל תכנית עסקית לעסק חדש היא להגביר את רמת המוכנות שלכם.

 

כדי לבנות את התוכנית העסקית שלכם, להגדיר את מטרות העסק ואת החזון שלכם, ובעיקר כדי לשרטט את המסלול הדרוש לכם כדי להגיע לשם, אתם ממש לא צריכים לעשות את זה לבד. יועצים פיננסיים יעזרו לכם לתכנן את התקציב, לחלק את המשאבים ולייעל את ההתנהלות הכלכלית שלכם, ועם מאמנים עסקיים תבנו תכנית עסקית שתפורה בדיוק למידות שלכם. כדי לבחור את אנשי המקצוע והיועצים הטובים ביותר אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם – וצוות קונטקט יחבר אתכם אל המאמנים והמלווים המובילים.
 

השוואת מאמנים עסקיים בייעוץ עסקי

תודה שפנית לקונטקט,

נציגנו מטפלים כרגע בפניות קודמות,

ניצור איתך קשר בהקדם אפשרי

להתאמת איש מקצוע אידיאלי

לפרופיל בקשתך

{{ errors.name }}
{{ errors.phone }}