איך בונים תקציב נכון לעסק?

כדי שהעסק שלכם יצליח, אתם אמורים להשקיע בו לא מעט. חומרי הגלם והייצור יעלו לכם כסף, וגם אם אין לכם מוצר ממשי אתם בוודאי משקיעים בקורסים, הכשרות, ציוד משרדי ותחזוקה שוטפת של משרד, אתר אינטרנט ועמוד פייסבוק עסקי. יש לכם בוודאי מעצב גרפי או בית דפוס להכנת חומרים שיווקיים, וכדי למשוך לקוחות אתם מתכננים קמפיינים בפלטפורמות השונות. לצד אלה יש גם הוצאות שהעסק פשוט לא יכול בלעדיהן – כמו שכר לעובדים או תשלום לרשויות המס. התנהלות כלכלית היא בהחלט קריטית בשלב הזה, ועם תקציב טוב ונכון תעשו את זה כמו שצריך. אז מאיפה מתחילים?

 

 

שלב 1: איסוף מידע

 

בניית תקציב לעסק מחייבת הכנה מתאימה, והיא חשובה במיוחד לעסק קיים שמתמודד עם קשיים כלכליים ומנסה למצוא את הדרך להתגבר עליהם. אם כן, זה בדיוק הזמן לאסוף את כל המידע הרלוונטי על כל ההוצאות וההכנסות של העסק בתקופה האחרונה. תוכלו לחזור שלושה או שישה חודשים אחורה, להדפיס את התנועות האחרונות בחשבון הבנק, לבחון את הדוחות הכספיים ולהבין על מה הוצאתם את הכסף. חלקו את ההוצאות הללו לסעיפים והבחינו בין הוצאות קבועות (שכירות, מיסים או שכר לעובדים) לבין הוצאות משתנות (ציוד משרדי או אירוח). מומלץ להכניס את כל הנתונים הללו לקובץ אקסל, ולו רק למען הסדר הטוב וכדי שתוכלו לנתח את המידע בצורה טובה יותר.

 

 

שלב 2: התוכנית העסקית

 

חזרו אל התוכנית העסקית שבניתם בראשית הדרך, ואם עדיין לא עשיתם את זה – זה בדיוק הזמן לעצור הכול ולהתמקד במשימה הזו עם יועץ עסקי שיעזור לכם להגדיר מטרות ויעדים, ולגזור צעדים ברורים שיקדמו אתכם. תוכנית עסקית היא קריטית בשלב הזה, משום שרק אם תדעו לאן אתם חותרים ומה נדרש מכם כדי להגיע לשם, תוכלו להגדיר גם תקציב מתאים לעסק. למשל, אם אתם מתכננים להתרחב רצוי להבין מה העלות הדרושה לצורך רכישת הציוד החדש או לגיוס עובדים נוספים. אם המטרה היא גיוס לקוחות חדשים, תצטרכו להשקיע את מרב המאמצים (והמשאבים) בשיווק ובפרסום.

 

 

שלב 3: העבר לעומת העתיד

 

בשלב הראשון אספנו נתונים לגבי הפעילות שלנו בעבר, בשלב השני הגדרנו את היעדים שלנו לעתיד. עכשיו הגיע הזמן לנתח את נתוני העבר – על בסיס התוכניות הגדולות והנוצצות שלנו להמשך. בשלב הזה כדאי לשאול כמה שאלות בסיסיות שיעזרו לכם להרכיב תקציב ייעודי לעסק. למשל:
1 – האם המשאבים שהשקעתם בשיווק בעבר מספיקים גם ליעדים העתידיים שלכם?
2 – האם שכר העובדים או הספקים צפוי להשתנות בהתאם לתוכנית שלכם?
3 – האם עלויות הייצור שלכם אמורות להשתנות?
אלה הן רק כמה דוגמאות פשוטות לניתוח הנדרש בשלב הזה. אפשר בהחלט להיעזר בשירותיו של מאמן עסקי או יועץ כלכלי לעסק קטן כדי לעשות את זה נכון.

 

 

שלב 4: בניית תקציב

 

אחרי שזיהיתם את צרכי העסק והבנתם איך פעלתם עד היום, הגיע הזמן להגדיר את התקציב שלכם מחדש. בהנחה שבניתם קובץ אקסל מסודר כבר בשלב הראשון, תוכלו להיעזר בו כדי לבנות תקציב חדש לעסק. השתמשו בכל הסעיפים שהגדרתם קודם לכן (שכר, מיסוי, ייצור או שיווק למשל) וקבעו את הסכומים שאתם מתכוונים להשקיע. חשוב מאוד להישאר ריאליים ולקבוע מספרים שיש להם אחיזה במציאות. למשל, אם עד היום השקעתם 30,000 שקלים בשיווק שהביא תוצאות לא רעות, ואתם מתכננים להשקיע בגיוס לקוחות – תצטרכו להגדיל את התקציב הזה, ובוודאי שלא להוריד אותו, גם אם אתם מתכננים להתייעל ולקצץ בעלויות.

 

 

שלב 5: הגדירו תחזיות

 

במקביל לתקציב שלכם ודאו שאתם מגדירים גם יעדים כמותיים ברורים. למשל, אם החלטתם להתמקד בגיוס לקוחות, אתם בוודאי מצפים לראות גידול משמעותי בתחום הזה. מצד שני, אם יש לכם היום 50 לקוחות, השאיפה שלכם להגיע ל-5,000 לקוחות בתוך שנה אחת בלבד כנראה לא מאוד ריאלי. רק אתם יודעים מה קצב הגידול ההגיוני, כמה לקוחות תוכלו לגייס וכמה מהם תוכלו לשרת בפועל, בהתאם למצבת כוח האדם וליכולת הייצור שלכם. במילים אחרות, כדאי שתישארו מציאותיים ותימנעו ממספרים מנופחים שאין לכם סיכוי אמיתי להגיע אליהם.

 

 

שלב 6: תקציב מול ביצוע

 

אם חשבתם שמלאכת הרכבת תקציב מסתיימת ברגע שיש לכם קובץ אקסל צבעוני שכולל טבלה עם שורה של סעיפים ומספרים, זה לא ממש נכון. למעשה, זו גם לא הדרך המומלצת. עכשיו, כשאתם יודעים מה היעדים שלכם, כשתכננתם את המסע בדרך להשגתם וכשיש לכם תקציב ברור שאמור לעזור לכם להגיע לשם – רצוי להמשיך ולעקוב אחר המספרים.

 

זכרו שאת התקציב אפשר ורצוי לערוך גם במהלך השנה, בהתאם לביצועים ולצורך. למשל, אם הגדרתם תקציב ייעודי לכוח האדם אבל קצב הגידול שלכם היה קצת יותר מהיר ואתם זקוקים לעובדים נוספים – תצטרכו לבצע התאמות בתקציב. מצד אחד תגדירו מחדש את עלויות כוח האדם ומצד שני תצטרכו לקבוע האם יש עלויות נוספות שצריך לתכנן אחרת (לדוגמה – האם תצטרכו לעבור למשרד גדול יותר). כדאי גם להבין האם קצב הגידול הזה הוא הקצב הריאלי, והאם היעדים שלכם משתנים בעקבות הביצועים בשטח.

 

 

מעקב אחר תקציב העסק

 

השלבים הללו בהחלט יעזרו לכם לבנות תקציב נכון לעסק, גם אם תחליטו לעשות את זה לגמרי לבד, וללא ייעוץ עסקי או כלכלי. עם זאת, רצוי להמשיך לעקוב אחר ההוצאות וההכנסות שלכם בעסק, לבדוק את עצמכם ואת הנתונים שהזנתם, ולהישאר תמיד עם היד על הדופק. עסקים רבים בונים תקציב וממשיכים הלאה בלי לחזור אליו מדי שבוע או חודש לצורך מעקב, וכך הם פועלים באופן כמעט עיוור, מתוך אמונה ש"יהיה בסדר".

 

בנוסף, זכרו שאת התקציב שלכם צריך להרכיב מחדש מדי שנה, ובהתאם גם את התוכנית העסקית ואת היעדים שלכם. בהנחה שאתם מחפשים עוד ועוד דרכים להרחיב את העסק – בין אם על ידי גיוס לקוחות ובין אם על ידי פיתוח מוצרים חדשים – תצטרכו לפעול להשגת המטרות הללו. אפשר ואף מומלץ לתכנן יעדים לטווחים קצרים יותר (למשל תקציב רבעוני), ולו רק כדי שתדעו בכל שלב איפה אתם ביחס לתוכניות הגדולות שלכם.

 

 

יועץ עסקי לבניית תקציב

 

בין אם אתם מתכוננים להקמת העסק ובין אם העסק כבר פעיל, בין אם אתם מוכרים מוצרים מוחשיים או שירותי ייעוץ, התכנון הכלי הבסיסי והמרכזי בכל עסק, מכל סוג ובכל גודל. עם יועץ עסקי תוכלו להגדיר תוכנית עסקית לעסק קטן, להציב יעדים ולבנות תקציב נכון. תוכלו גם להיעזר בו כדי לבצע התאמות בכל שלב בדרך, לעדכן את התוכנית ולתכנן מהלכים גדולים נוספים – מפיתוח עסקי ועד התרחבות לקהלי יעד חדשים.

 

אתם מוזמנים להשאיר את הפרטים שלכם בטופס המופיע למטה, וצוות קונטקט יעזור לכם לבחור מלווה עסקי שמתאים בדיוק לצרכים שלכם.

השוואת מאמנים עסקיים בייעוץ עסקי

תודה שפנית לקונטקט,

נציגנו מטפלים כרגע בפניות קודמות,

ניצור איתך קשר בהקדם אפשרי

להתאמת איש מקצוע אידיאלי

לפרופיל בקשתך

{{ errors.name }}
{{ errors.phone }}